Päätökset

Asia

Helsingin kaupungin lukioiden valmistautuminen sähköisiin ylioppilaskirjoituksiin

Päätös

Opetuslautakunta päätti merkitä asian tiedoksi.

Keskustelu.

Hyväksyttiin esittelijän ehdotus.

Esittelijä

Ylioppilastutkintolautakunta on päättänyt, että ylioppilaskoe muuttuu sähköiseksi vaiheittain 2016–2019. Syksyllä 2016 ensimmäiset sähköiset kokeet ovat filosofiassa, maantieteessä ja saksan kielessä. Seuraavana keväänä sähköistyvät psykologian, ranskan kielen ja yhteiskuntaopin kokeet. Toinen kotimainen kieli, katsomusaineet, historia ja terveystieto tehdään sähköisesti syksyllä 2017. Keväällä 2018 mukaan tulevat englannin, espanjan, italian, portugalin ja latinan kielet sekä biologia. Syksyllä 2018 sähköiset kokeet ovat myös äidinkielessä, suomi/ruotsi toisena kielenä, venäjän ja saamen kielissä sekä fysiikassa ja kemiassa. Viimeisenä sähköinen koe tehdään matematiikassa keväällä 2019.

Helsingin kaupungin lukiot ovat aloittaneet valmistautumisen sähköisiin ylioppilaskirjoituksiin. Valmistautuminen kohdistuu tiloihin, laitteisiin, tietoteknologian käytön lisäämiseen opetuksessa ja oppimisessa sekä opettajien koulutukseen.

Tilojen varustaminen

Ylioppilastutkintolautakunta suosittelee ylioppilaskokeissa langallisen verkon käyttöä, koska se on tietoturvan ja mahdollisen häirinnän kannalta turvallisin ratkaisu. Kaikki ylioppilaskirjoituksissa käytettävät tilat tulee varustaa langallisella verkolla. Lukiosta riippuen ylioppilaskirjoituskäytössä on 5-8 luokkatilaa. Näiden lisäksi käytetään juhla- ja liikuntasaleja ylioppilaskoetiloina. Kahdessa lukiossa on käytössä muiden hallintokuntien tiloja. Mäkelänrinteen lukio käyttää ylioppilaskirjoituksissa Mäkelänrinteen uimahallin yhteydessä olevaa salia ja Vuosaaren lukio kahden muun hallintokunnan kanssa yhteistä Vuotaloa. Näiden lukioiden osalta selvitetään, mikä tilaratkaisu on tulevaisuudessa toimivin.

Kaikissa lukioiden opetustiloissa tarvitaan myös toimiva langaton verkko tietoteknologian käytön lisääntyessä jokapäiväisessä opetuksessa ja oppimisessa. Opiskelijoiden tulee päästä harjoittelemaan sähköisessä oppimisympäristössä toimimista ja sähköisten kokeiden tekemistä hyvissä ajoin ennen ylioppilaskokeiden muuttumista sähköisiksi.

Langattomien verkkojen toimivuutta on kehitetty. Suurten opiskelijamäärien yhtäaikaista langattoman verkon käyttöä testataan tämän syyslukukauden aikana. Lukiot ilmoittavat tietohallintoon suuren käytön ajankohdista. Tällöin päästään mittaamaan ja analysoimaan, mistä mahdolliset toimimattomuudet johtuvat.

Opettajien koulutus

Sähköisiin ylioppilaskirjoituksiin valmistautuminen edellyttää myös opettajien valmiuksien lisäämistä pedagogiikan uudistamiseksi ja kouluttautumista tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämiseen opetuksessa.

Viime vuosina lukioiden opettajista noin 75 % on osallistunut verkkopedagogiikan opintoihin, joten heillä on jo kokemusta sähköisistä oppimisympäristöistä. Lisäksi osa opettajista on ollut rakentamassa ilmiöpohjaisen oppimisen opintojaksoja. Lukiot ovat järjestäneet kampuksittain koulutuksia, joissa on ollut kouluttajina ylioppilastutkintolautakunnan suunnittelijoita. Opettajat ovat oppineet myös toisiltaan: tieto- ja viestintätekniikan käytössä pidemmälle edenneet opettajat ovat jakaneet omaa osaamistaan kollegoilleen.

Opettajien kouluttautumista tietoteknologian opetuskäytön lisäämiseen ja valmistautumista sähköisiin ylioppilaskirjoituksiin jatketaan tänä syksynä opettajille tehdyn osaamiskartoituksen pohjalta. Koulutus on sekä pedagogiikkaan että tieto- ja viestintäteknologiaan liittyvää koulutusta. Koulutus on porrastettu sähköisten ylioppilaskirjoitusten etenemisen mukaisesti.

Tietoteknologian käyttö opetuksessa ja oppimisessa

Sähköisiin ylioppilaskirjoituksiin siirtyminen edellyttää, että opiskelijat saavat mahdollisuuden käyttää tietoteknologiaa oppimisessa ja harjoitella sähköisten kokeiden tekemistä.

Lukiot suosittelevat ensimmäisen vuoden opiskelijoita hankkimaan oman kannettavan tietokoneen opiskelukäyttöön. Koneen hankinnassa neuvotaan noudattamaan ylioppilastutkintolautakunnan ohjeistusta ylioppilaskokeissa käytettävien koneiden ominaisuuksista. Kouluilla on jonkin verran opiskelijoille lainattavia kannettavia tietokoneita, vaikkakin koulujen varakoneiden ja lainattavien koneiden hankintaan pitää vielä panostaa. Tietoteknologian käyttö opetuksessa ja oppimisessa on ollut tähän mennessä opettajasidonnaista. Osa opettajista käyttää oppimisalusta Fronteria monipuolisesti. Osa opettajista käyttää opetuksessaan sosiaalisen median työkaluja.

Tietoteknologia antaa hyvät mahdollisuudet ilmiöpohjaiseen oppimiseen. Keväällä 2014 kaikkien lukioiden viides jakso oli ilmiöpohjaisen oppimisen jakso. Ilmiöpohjaisessa oppimisessa hahmotetaan asioita kokonaisvaltaisesti ja eri aineiden opettajat ja opiskelijat tekevät yhteistyötä. Osa lukioista toteutti ilmiöjakson tietyn teeman mukaan, jolloin teema huomioitiin joko kaikissa oppiaineissa tai tiettyjen oppiaineiden kursseissa. Joissakin lukioissa kokeiltiin ilmiöjaksolla sähköisiä kurssikokeita ja sähköistä arviointia.

Osana Opetushallituksen rahoittamaa eKOE-hanketta on jokaiseen lukiokampukseen perustettu sähköisten kokeiden kehittämislaboratorio, koeluokka, joka on varustettu kannettavilla tietokoneilla ja jossa opettajat voivat opiskelijoiden kanssa kokeilla ja kehittää sähköisiä kurssikokeita ja uusia arviointimenetelmiä.

Sähköistä arviointia ja sen menetelmiä on lukiokoulutuksessa kehitetty myös osana Opetushallituksen rahoittamia TVT:n opetus- ja arviointikäytön kehittäminen ja Mobilius -hankkeita, joista saadut hyvät käytänteet on koottu vihkoseksi.

Tänä lukuvuonna kaikissa lukioissa otetaan suunnitelmallisesti käyttöön sähköiset kokeet ja sähköinen kokeiden arviointi. Lisäksi jokaiselta lukiokampukselta yksi lukio pääsee mukaan ylioppilastutkintolautakunnan sähköisen kielikokeen kokeiluun.

Kaikki lukioiden ensimmäisen vuoden opiskelijat ottavat käyttöön sähköisen portfolion toisessa jaksossa. ePortfolio on opiskelijan osaamisen kehittämisen työkalu. Se on opiskelijan henkilökohtainen oppimisympäristö, jossa opiskelija hallinnoi omaa oppimistaan ja tuotoksiaan. ePortfolion käyttö opetuksessa ja oppimisessa työmuotona valmistaa opiskelijoita sähköisiin ylioppilaskirjoituksiin.

Työryhmä

Syksyllä 2013 perustettiin työryhmä, jonka tehtävänä on suunnitella, käynnistää ja valvoa sähköisiin ylioppilaskirjoituksiin valmistautumista Helsingin kaupungin lukioissa. Ryhmään kuuluvat opetusvirastosta nuoriso- ja aikuiskoulutuslinjalta linjanjohtaja (ryhmän puheenjohtaja), opetuspäällikkö (ryhmän sihteeri) ja erityissuunnittelija, ruotsinkielisen päivähoito- ja koulutuslinjan opetuspäällikkö, neljä lukion rehtoria, tietohallintopäällikkö ja pääsuunnittelija tietohallinnosta, opetusviraston tilapalveluiden ja tilakeskuksen arkkitehdit sekä tarvittaessa kiinteistöviraston, sähkösuunnittelun sekä arkkitehtitoimiston edustajia.

Työryhmän tehtäviin kuuluu lukioiden tilojen kartoittamista, tiloissa tarvittavien korjausten ja toimenpiteiden määrittämistä, tarveselvitykseen tarvittavien tietojen työstämistä sekä opettajien koulutuksen määrittelyä ja suunnittelua.

Opetuksen ja opiskelun digitalisaatio tuo teknologian käytön luontevaksi osaksi opiskelijan oppimista ja opettajan opetusta. Teknologian hyödyntäminen edellyttää, että lukioilla on käytössään tarvittava tietotekniikka, tilat ja laitteet. Näin varmistetaan, että jokaisessa Helsingin kaupungin lukiossa opiskelijat saavat mahdollisuuksia harjoitella sähköisten oppimistehtävien ja kokeiden tekemistä sekä mahdollisuuden valmistautua sähköisiin ylioppilaskirjoituksiin.

Diaarinumero HEL 2014-013383
Opetus- ja sivistystoimi