Päätös
Opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti, että lukuvuonna 2015–2016 perusopetukseen valmistavan opetuksen järjestämispaikat ovat liitteen 1 mukaiset.
Lisäksi suomenkielinen jaosto päätti, että perusopetuslinjan linjanjohtaja voi tarvittaessa perustaa kaksi uutta valmistavan opetuksen ryhmää tulosbudjetin puitteissa.
Esittelijä
Perusopetukseen valmistava opetus on tarkoitettu ensisijaisesti vasta maahan muuttaneille oppivelvollisuusikäisille oppilaille. Ryhmiin voidaan ohjata myös Suomessa syntyneitä maahanmuuttajataustaisia tai alle kouluikäisenä Suomeen muuttaneita koulutulokkaita, mikäli heidän suomen kielen taitonsa on koulunkäynnin onnistumisen kannalta riittämätön. Opetuksen pääpaino on suomi toisena kielenä opinnoissa. Valmistavan opetuksen aikana selvitetään myös oppilaan tieto- ja taitotaso kaikissa oppiaineissa, jotta perusopetukseen siirryttäessä olisi tarkka kuva siitä, miten oppilaan opetus tulee järjestää. Lisäksi valmistavassa opetuksessa tutustutaan suomalaisen koulun toimintamalleihin ja eri oppiaineille ominaisiin työtapoihin.
Perusopetukseen valmistavan opetuksen oppilaiden määrä on pitkään ollut suhteellisen vakaa. Kevätlukukaudella 2015 valmistavan opetuksen ryhmiä on 39 ja oppilaita niissä yhteensä 433. Perusopetukseen valmistavan opetuksen ryhmien keskikoko vuosiluokkien 1-6 ryhmissä on 11 oppilasta ja vuosiluokkien 7-9 ryhmissä 10 oppilasta. Kuluvana lukuvuonna maahanmuuttajien perusopetukseen valmistavaa opetusta annetaan seuraavissa kouluissa:
Alppilan yläasteen koulu, 1 ryhmä Eläintarhan ala-asteen koulu, 2 ryhmää Haagan peruskoulu, 1 ryhmä Herttoniemenrannan ala-asteen koulu, 1 ryhmä Jakomäen peruskoulu, 1 ryhmä Kallion ala-asteen koulu, 2 ryhmää Kannelmäen peruskoulu, 1 ryhmä Katajanokan ala-asteen koulu, 1 ryhmä Kontulan ala-asteen koulu, 2 ryhmää Laakavuoren ala-asteen koulu, 1 ryhmä Maatullin ala-asteen koulu, 2 ryhmää Malminkartanon ala-asteen koulu, 2 ryhmää Meilahden yläasteen koulu, 1 ryhmä Meri-Rastilan ala-asteen koulu, 2 ryhmää Myllypuron ala-asteen koulu, 2 ryhmää Myllypuron yläasteen koulu, 2 ryhmää Pelimannin ala-asteen koulu, 2 ryhmää Pihlajiston ala-asteen koulu, 1 ryhmä Pikku Huopalahden ala-asteen koulu, 2 ryhmää Porolahden peruskoulu, 1 ryhmä Pukinmäen peruskoulu, 1 ryhmä Ressun peruskoulu, 1 ryhmä Roihuvuoren ala-asteen koulu, 1 ryhmä Soinisen koulu, 1 ryhmä Snellmanin ala-asteen koulu, 1 ryhmä Vesalan ala-asteen koulu, 1 ryhmä Vesalan yläasteen koulu, 1 ryhmä Vuosaaren ala-asteen koulu, 1 ryhmä ja Vuosaaren peruskoulu, 1 ryhmä.
Oppilaaksiotto noudattaa opetuslautakunnan suomenkielisen jaoston 28.2.2006 päättämiä perusopetukseen valmistavan opetuksen oppilaaksioton kriteereitä. Oppilas otetaan lähimpään tarkoituksenmukaista valmistavaa opetusta antavaan kouluun.
Opetuslautakunnan suomenkielisen jaoston 15.12.2009 hyväksymän perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelman mukaisesti opetusryhmät pyritään muodostamaan siten, että niissä huomioidaan oppilaan ikä, aiempi kouluhistoria ja osaaminen.
Tasa-arvohankkeen rahoituksella on lukuvuonna 2014–2015 kokeiltu uusia tapoja toteuttaa valmistavaa opetusta. Hankkeeseen ilmoittautuneissa kouluissa on kehitetty inklusiivista valmistavan opetuksen mallia. Inklusiivisessa mallissa valmistavaan opetukseen hakeva oppilas ohjataan lähikouluun omaa ikäkauttaan vastaavaan yleisopetuksen ryhmään. Oppilas opiskelee valmistavan opetuksen opetussuunnitelman mukaisesti ja vastuu opetuksesta on luokanopettajalla. Lisäksi koulu ratkaisee, miten oppilaan tuki koululla järjestetään. Tätä varten koulu saa oppilaskohtaisen rahoituksen.
Lukuvuonna 2015–2016 inklusiivisen valmistavan opetuksen mallia on tarkoitus laajentaa ja ottaa mukaan useampia kouluja. Lisäksi Helsingin yliopiston kanssa on sovittu yhteistyöstä hankkeessa mukana olevien opettajien täydennyskoulutuksesta (opintopistekokonaisuus). Inkluusiomallin laajentuessa tarve ryhmämuotoiseen valmistavaan opetukseen koulutulokkaiden osalta vähenee. Tästä syystä kolmesta valmistavan luokan resurssista esitetään luovuttavan.
Esittelijä esittää, että lukuvuonna 2015–2016 perusopetukseen valmistavan opetuksen järjestämispaikat ovat samat kuin lukuvuonna 2014–2015 seuraavin muutoksin:
Eläintarhan ala-asteen koulun toinen ryhmä lakkaa. Haagan peruskoulun ryhmä lakkaa. Meri-Rastilan ala-asteen koulun toinen ryhmä lakkaa.
Valmistavan opetuksen järjestämispaikat on valmisteltu yhdessä asianomaisten koulujen rehtoreiden kanssa.
Esittelijä esittää, että perusopetuslinjan linjanjohtaja voi tarvittaessa perustaa kaksi uutta valmistavan opetuksen ryhmää tulosbudjetin puitteissa.